*

Saara Huttunen Ei ehkä sittenkään niin vihainen feministi

Naiset ovat suurin pc-pelaajaryhmä

On ollut jo jonkin aikaa tiedossa, että naiset ovat suurin pelaajaryhmä. Naisten pelaamista on pyritty vähättelemään väittämällä, että tämä tilastollinen harha johtuu mobiili- ja facebookpeleistä kuten Angry Birdsistä ja Candy Crush Sagasta, mutta todellisuudessa naiset pelaajaryhmänä ovat ohittaneet miehet nimenomaan PC-pelaamisessa. Mikä on sikäli hauskaa, että se vie pohjan kaikenlaiselta naisten kasuaalipelaajiksi syyttelyltä. Perinteisen PC-masterace-argumentaation ydin on ollut siinä, että oikeat pelit pelataan koneella, ja kaiken maailman kasuaalit ,jotka eivät suhtaudu peleihin riittävän intohimoisesti, pelaavat sitten konsoleilla, tableteilla ja älypuhelimilla. 

Anita Sarkeesian käsittelee Tropes vs. Women in Video Games-videoprojektissaan kuinka naiset ovat hahmoina esillä peleissä. Tietyt kaavat toistuu: naiset ovat mieshahmon pelastettavia neitosia, taustakoristeita, palkintoja. Tarkastelu naishahmojen rooleista paljastaa taustaoletukset siitä kenelle pelejä edelleenkin tehdään; heteromiehille. Eivät naiset erityisesti halua pelata pelejä, missä ei ole aktiivisia naishahmoja, vaan naiset esiintyvät vain seksualisoituina taustakoristeina, uhreina ja pelastuksen kohteena. Missä tahansa muussa tapauksessa olisi suorastaan absurdia, että tuotetta valmistettaisiin jonkun muun kuin suurimman kuluttajaryhmän ehdoilla.

Naiset tietokoneenkäyttäjinä ei ole mikään uusi ilmiö. Ensimmäisiä kotitaloustietokoneita käyttivät ensisijaisesti naiset kotona, ja naiset sihteerin roolissa työpaikoilla. Myös alan uranuurtajat ovat olleet naisia. Ensimmäiseksi ohjelmoijaksi tituleerattu Ada Lovelace kehitti jo 1800-luvulla ensimmäisen koneelle tarkoitetun algoritmin. 

Minua kiinnostaisi tietää missä vaiheessa pc-pelaaminen on profiloitunut nimenomaan miesten harrastukseksi. Oliko se sitä jo silloin, kun äitipuoleni pelasi Tetristä yliopiston tietokoneella ennen graafisia käyttöjärjestelmiä? Vai onko tietokoneiden viihdekäyttö profilioitunut miesten harrastukseksi siinä missä naiset ovat käyttäneet tietokoneita muuten kuin viihteenä? Missä vaiheessa kollektiivinen mielikuvamme tietotekniikan asiantuntijasta ja ohjelmoijasta alkoi tarkoittamaan jakkupukuisten sihteerikköjen sijaan hupparipukuisia miehiä, joilla roikkuu kaulassa muistitikku? Tuliko tietokoneista vakavastiotettava harrastus vasta siinä vaiheessa kun se lakkasi olemasta lähinnä kotiäitien harrastus?En yllättyisi. Naisten harrastukset ovat hepposta kotkotusta, kun miesten harrastukset ovat haudanvakavaa bisnestä. Niin vakavaa, että siihen harrastukseen kriittisesti suhtautuvia uhkaillaan (varoitus! linkissä väkivaltauhkauksia, slurreja).

Koska peliyhtiöt alkavat ottamaan huomioon suurimman pelaajademografiansa toiveet siitä, miten naisia representoidaan peleissä? 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (69 kommenttia)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Kukapa sitä jaksaa ajankohtaisista aiheista kirjoittaa.. On ollut hitusen hiljaiseloa tän blogin kanssa, mutta tää teema on nyt taas hetken pyörinyt päässä. Nettikiusaamiseni ei näytä hälventyvän vaikka täällä olen pitänyt hiljaiseloa, joten samapa se kai sitten...

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Mielenkiintoista.
Ehkä juju onkin siinä, että pelien suunnittelijoista ja toteuttajista suurin osa on miehiä. Tämä on näppituntumaa, mutta olen ollut siellä itsekin. Epäsuhdan huomaa kun lukee pelien credit-osastoa.
Toisaalta, kun fb-pelit tulivat suosituiksi, ainakin kavereistani enemmän naiset pelasivat päivittäin kuin miehet. Näppituntumaa sekin. Itse pelaan tällä hetkellä yhtä roolipeliä varsin kansainvälisessä ympäristössä. ja siellä tuntuisi tilanne olevan suunnilleen tasan aloittajien suhteen. Pitkään mukana olleista pelaajista enemmistö on miehiä, mutta ei ylivoimainen enemmistö.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Niin. Ala on nykyään naisistumassa, mutta peliala on ollut miesvaltainen pitkään, ja toisaalta miesten on naisia helpompi saada oman alan töitä valmistumisen jälkeen, tätä on tutkittu mm. muuten samanlaisia hakemuksia lähettämällä, jossa erona on ollut vain nimi.

Koko jako kasuaalipeleihin ja "vakavasti otettavaan pelaamiseen" on muutenkin hitusen absurdia. Onko se "kasuaalia pelaamista" jos pelaa kymmenen tuntia päivässä candy crush sagaa? Ja miksi on enemmän ok pelata vaikka fallouttia kymmenen tuntia putkeen?

Käyttäjän SampsaMkel kuva
Sampsa Mäkelä

En nykyään pelaa pelejä juuri ollenkaan. Poikani saa joskus houkutelluksi hetkeksi pelaamaan jos hänellä ei satu olemaan ketään kaveria Steamissä.

Poikani teki jonkinlaista tilastoa pelaamisesta. Hänen piirissään on sekä tyttöjä että poikia. Ylivoimaisesti pisimmät pelitunnit oli parilla pojalla, mutta hurjia tuntimääriä kertyi joillekin tytöillekin. Pikaisesti laskien päädyin siihen, että osa lapsista käyttää lähes kaiken vapaa-aikansa pelaamiseen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei 1800-luvulla ollut mitään tietokoneita joten olisikohan Ada Lovelace kehittänyt algoritmia konetta varten?
Minä en tajua ollenkaan niitä pelejä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

se kehiteltiin koneen käytettäväksi, mutta sen luominen ei sitten ihan onnistunut, jota tätä algoritmiä ei sitten ikinä kokeiltu koneella.

T Piepponen

Eikö se nyt ole yksi ja lysti kuka harrastaa mitäkin? Pelatkoot ken mielii, minen pelaa. On harrasteita joissa naiset eivät pärjää, tai eivät koe niitä mielenkiintoisiksi. Harrastan niitä.

Eikä se ole mikään taivaan ihmesalaisuus, että miehet tekevät miljoona sellaista asiaa mitä naiset käyttävät.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Mietin juuri muutama päivä sitten, että miten hyvin seniorit on otettu huomioon peliteollisuudessa. Tänään radiosta tulikin juttua siitä, miten pelejä on esitelty nyt myös ikäihmisille. Kiinnostavia pelejä ovat mm. Civilization.

Ikäihmiset ovat naisvaltaista porukkaa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Vaikka pelaaminen ei poistakkaan ihmiskontaktin tarvetta ja täten yksinäisyyttä, niin pelaamisesta voitaisiin saada tekemistä vanhuksille. Uskoisin pelaamisen vahvistavan muistia.

Käyttäjän EsaAnnala kuva
Esa Annala

Kuulokkeet päähän ja höpinää mikkiin. Olisikin mielenkiintoista yhdistää ikäihmiset pelaamaan keskenään esim. juuri Civiliizationia ja saamaan kontaktia toisiin ikäihmisiin verkon yli.

Käyttäjän EsaAnnala kuva
Esa Annala Vastaus kommenttiin #45

Ja tosiaan, onhan olemassa perinteisiä lautapelejä, kuten Shakki tai korttipelit, joita voi pelata verkon yli.

Käyttäjän SampsaMkel kuva
Sampsa Mäkelä

Itseäni on mietityttänyt kiinnostaako ikäihmisiä pelaaminen ollenkaan. Olen huomannut, että minulla on vuosien kertyessä kiinnostus pelaamiseen vähentynyt. Omien vanhempieni ikäpolvi tuntuu suorastaan välttelevän internetin käyttämistä. Esimerkiksi äitini ei suostu käyttämään tietokonetta muuhun kuin laskujen maksamiseen. Facebookissa minulla on muutama minua vanhempi ystävä, joilta tulee pelipyyntöjä koko ajan, joten aivan suoraa yhteyttä ikään pelaamiseen käytetyllä ajalla ei ole.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

"Koska peliyhtiöt alkavat ottamaan huomioon suurimman pelaajademografiansa toiveet siitä, miten naisia representoidaan peleissä? "

Niin, minkälaista huomiota kaipaat ? Miten saisin tehtyä pelin joka "representatoitusi" naisille ? Ja mielellään sinne 31 vuotiaisiin naishenkilöihin joita ehkä kiinnostaisi ostaa vaikka kuvitteellisen PeliFirma WallinOlliPekka Ltd tekemän pelin ?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

tarkoitan pelattavia naishahmoja, aktiivisia toimijoita, jotka eivät ole palkintoja, koristeita tai pelastamisen kohteita.

Käyttäjän juhamakkonen kuva
Juha Makkonen

Tomb Raider, Mirror's Edge, kaikki Biowaren pelit (Mass Effect, Dragon Age), kaikki Bethesdan pelit (Fallout, Skyrim), The Last of Us, Until Dawn, Life is Strange, Remember Me, Borderlands.

Alkaahan noita olla. Sen sijaan huolestuttavan vähäinen valmius markkinoida järkevästi. Naishahmojen halpamainen käyttö markkinoinnissa on pelialan akilleen kantapää. No joo... ehkä käytössä peleissäkin vielä kehittämistä. En oikein esim. niele selitystä, että MGS:n Quiet olisi mitään älyllistä satiiria. Enemmän vaikuttaa harhaiselta fan servicelta.

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila

Entä kummat kuluttavat enemmän kaupallisia pelejä? Se voi olla hyvä näkökulma ottaa huomioon, kun kysytään missä vaiheessa pc-pelaaminen on profiloitunut nimenomaan miesten harrastukseksi. Myöskin tosiaan se, että huomattava osa varteenotettavista kehittäjistä ja tuottajista ovat miehiä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Mitä nämä ei-kaupalliset pc-pelit ovat? Indiepelejä?

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila

Viittasin lähinnä niihin, joita esimerkiksi myydään eikä pyöritetä pelkillä mainostuloilla. Olisi mukavaa saada esimerkiksi Streamin käyttäjätilastoista tai myydyistä peleistä jotain tilastoja, koska sillä voitaisiin hyvinkin selittää tätä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #17

"Senior analyst Stephanie Llamas wrote in a follow-up blog post that the growing popularity of "casual platforms" has helped reinforce the false assumption that women are primarily casual gamers. But the reality, says Llamas, is that half of female PC gamers in the US consider themselves either "mid-core or hardcore gamers."

"It is true that 58 percent of mobile gamers in the US are women. But it is also true that just over 50 percent of American PC gamers are women," she wrote. "In fact, women are the largest gaming demographic for PC role-playing games (54 percent) and they represent almost 40 percent of MMO and digital console gamers. So to say that women are just casual gamers is empirically false."
http://www.pcgamer.com/researchers-find-that-femal...

Käyttäjän JosefiinaKauppila kuva
Josefiina Kauppila Vastaus kommenttiin #19

Niin? Miten tämän tiedon pitäisi muuttaa mitään? Kuluttaja määrää markkinoilla.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #20

voi kun markkinat todellisuudessa toimiskin naivien ihanteiden mukaisesti. Suurimman kuluttajaryhmän väheksyminen markkinoilla ei ole kellekkään kannattavaa, silti sitä tapahtuu. Voin spoilata, että se johtuu valtarakenteista.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen Vastaus kommenttiin #21

Valtarakenteista siis siten, että mies on todennäköisempi perustamaan pelifirman kavereineen kuin nainen? Naisyrittäjyyttä tuetaan tässä Angry Birdsin kotimaassa erikseen, samoin startup-rahoitusta saa kaupallisen potentiaalin eikä sukupuolen mukaan.

Oikeastaan suurin este asioille ovat nämä marmattajat, joiden pääasiallinen tehtävä on valittaa ja kuvitella että jos sen valituksen seurauksena ei joku muu ala pistämään asioita heidän haluamalleen mallille, se olisi jokin vääryys yhteiskunnassa. Varmasti naisille suunnatuilla peleillä olisi nykyistä enemmänkin menekkiä, siihen kysyntään vaan ei ole toistaiseksi sen enempää tuottajia.

Jos asia jurppii, niin tehkää joku feministipeli jossa potkitaan pukumiehiä ja hupparipoikia munille, samalla kun edetään pörssiyhtiön johtoon.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #33

en usko, että minä marmatukseni olen noin isossa vaikutusvallassa

Mä puhun valtarakenteista, koska se on mun alaa, ei pelikoodaus.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin Vastaus kommenttiin #21

Jos nyt katsotaan tutoa sinun mainostamaasi infotaulua niin siinä kerrottin esitettiin suurimmaksi pelaajaryhmäksi Male eli miespuoliset henkilöt 52 prossan osuudella. Sitten jos mennään 31 vuotiaisiin naispuoliset jotak olisivat edustettuna Pc pelaamisessa niin heidän mieltymykset ei todellaan jakaudu 100 prosenttisesta haluaamaasi mielikuvan perusteella vain tietyn formaatin perustella.

Olen todella hyvinkin tietoinen siitä että pelimaailmassa vain markkinat ratkaisevat mitä pelejä tehdään ainakin Indie ja normipelitalojen toimesta. suurimmalle osalle yhdenkin flopin tekeminen on kohtalon kysymys.

Triple A:n pelitalot voivat heitellä myös kokeellisia pelejä mutta heidänkin silmissä yksittäiset demographiset ryhmät suurestikaan kiinnosta koska he tietävät sen että kukaan ei voi tietää mitä he mahdollisesti olisivat mahdollisesti ostamassa.

Jos sinulla on vielä käsillä ESA raportti siihen mihin perustat postauksen niin voitko laittaa sen saataville myös tänne. Itse en löytänyt kyseistä raporttia mistään. Se että siitä kirjoitetaan jollakin tyylillä on vain kuulopuheiden mukaan kirjoittamista.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Johtuiskohan osin tämä vääristymä myös siitä, että pelialalla on aina olemassa tiettyjä trendejä. Tämän hetkiset myydyimmät ja tuottavimma pc-pelit ovat aika selkeästi joko, urheilu-, MMO- tai FPS-tyyppisiä pelejä mukana muutama Action RPG ja Action Adventure.

Näissä veikkaisin, että demografit ovat yhä hallitsevia miesten puolella.

Joten epäilen ihan puhtaasti mainosrahan puhuvan tässä. Valitettavasti. En tosin tiedä yhtäkään sellaista peliä, jossa nainen ei voisi pärjätä vähintään yhtä hyvin kuin kuka tahansa mies. En myöskään tiedä olenko ihan väärässä noitten osuuksien suhteen, kunhan heitin ajatuksena.

Mielenkiintoinen data silti, kun miettii kuinka paljon kuitenkin pc-pelaajia on. Onkohan konsoleilta samanlaista otantaa?

Eli ajatelmana ilman sen suurempaa todistusaineistoa veikkaisin pelaamisen muuttuneen "poikien harrastukseksi" silloin kun fps-pelit ja urheilupelit alkoivat valtaamaan alaa ja kaventamaan pelikenttää. Tämä trendi on onneksi pikkuhiljaa myös katoamaan päin, josta osoituksena aivan järisyttävän hyvät indiepelit, rpg:t ja tietysti esimerkiksi Civ.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kuulin hiljattain väitteen, että esim. räiskintäpelit ovat halpoja ja helppoja tuottaa verrattuna johonkin monimutkaisempaan konseptiin. Näin ollen räiskintäpelejä myös tehdään enemmän. Miehiltä miehille-meiningillä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

http://www.pcgamer.com/researchers-find-that-femal...
"Women represent 50.2 percent of PC gamers across all genres, including social (Facebook, Kongregate), versus 49.9 percent for men. The scales dip slightly further toward women when it comes to the RPG genre, with 53.6 percent of the market made up of women, while men represent 46.5 percent. In the FPS and MMO genres, however, 66 percent of players are men."

Naiset siis ovat pienellä marginaalilla enemmistönä RPG-peleissä, eikä kauhean kaukana miehistä myöskään MMO= ja PFS-peleissä.

"En tosin tiedä yhtäkään sellaista peliä, jossa nainen ei voisi pärjätä vähintään yhtä hyvin kuin kuka tahansa mies." Kukaan ei ole väittänyt näin, eikä odota että pelejä helpotettaisiin naispelaajia varten. Kyse on siitä miten naisia representoidaan peleissä. Ei ole kivaa jos oma sukupuoliviiteryhmä on peleissä esitettynä vain seksualisoituina koristeina ja pelastamisen kohteina.

https://www.polygon.com/2015/11/4/9669110/pew-rese... ainakin tässä viitatun tutkimuksen mukaan naiset omistivat miehiä useammin myös pelikonsolin.

Kaiken kaikkiaan kaikenlaisessa pelaamisessa naiset joko johtavat miehiä pienellä marginaalilla, sukupuolijakauma on tasainen tai miehet johtaa alle 10 prosenttiyksikön marginaalilla.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Sen verran täytyy tietysti vielä tuolta noita facebook ja kongregate -mainintoja kommentoida, että en usko niissä juurikaan naisten olevan suuri enemmistö. Näin ainakin noin näppituntumalta, joten tuo alkuperäinen teesisi siitä, että naiset pelaa ihan yhtä paljon "oikeita" pelejä tuntuu ihan oikealta.

En itse seurannut esimerkiksi tätä Gamergatea kuin uutisoinnin osalta, mutta ehkä kyseessä onkin kuuluisa tilastoharha nimeltään äänekäs vähemmistö. Tämä äänekäs vähemmistö sitten onkin sitä samaa epäsosiaalista nuorta miesporukkaa, jota löytyy erinäisiltä nettifoorumeilta tai muista yhteisöistä, jossa on helppo luoda vihollismielikuvaa, joka tässä tapauksessa on tietysti pelaava nainen. Koska onhan se hirveää, jos nainen tekee jotain mitä meidän porukka ja vielä paremmin. Parempi hätyyttää se pois, likainen huora.

Valitettavasti nykypäivänä tämän poppoon ääni on helppo saada kuuluviin, kun sosiaalinen media tekee kaikista äänistä tasa-arvoisia ja nettikirjoittelu tai trollaus voidaan tehdä samalta koneelta kolmellakymmenellä tai kolmellasadalla eri profiililla. Järkevä enemmistö ei lähde samaan peliin ja näin osin hukkuu.

Joskus luovan kirjoittamisen kurssilla opetettiin ohje miten kirjoittaa hyvä naishahmo, johon on jälkikäteen törmänny useastikin. Ideana on kirjoittaa hyvä hahmo, joka on nainen. Jos tähän ei kykene niin kirjoittaa hyvän mieshahmon ja kaiken siitä alusta loppuun ja vaan vaihtaa naiseksi. Jos ei vieläkään onnistu niin ei kannata ehkä kirjoittaa muuta kuin Harlekiiniromaaneja.

Peleistä ei tule hirveästi näitä mieleen. Samus Aran tai Aya Brea?

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #22

Pitää vastata heti tuohon omaan kommenttiin, että Gamergatessa ei voida puhua pienestä vähemmistöstä, vaan siinä kyllä taisi olla se naisviha aika laajalle levinnyttä, joten sitä taustaa vasten toi oma kommentti oli vähän typerä töksäytys.

Siltikin tarkoitin sillä yleistä näkökantaa. Valitettavasti en tiedä pitääkö paikkansa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

erään anonyyminä pysyttelevän fb-kaverin kommentti aiheeseen. Hyvä pointti:

Tuohon kysymykseen että milloin pelaamisesta tuli poikien juttu mulla ei ole lähteitä mutta yleinen käsitys olisi että 90-luvulla pelien muuttuessa vakavammaksi liiketoiminnaksi, joka ei ollut enää "koko perheen lelu" vaan kohderyhmille mainostettu teiniharrastus, firmat päätti kohdistaa mainontansa nimenomaan poikiin ja siitä kärsitään vielä tänäkin päivänä. Vastaavasti 80-luvulla tietotekniikka-aloilla tapahtui kummallinen käänne sukupuolijakaumassa vastoin kaiken muun korkeakoulutuksen yleistä trendiä.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Ennen miesnörtit surivat sitä että heillä ei ole mitään yhteistä naisten kanssa.

Nykyään miesnörtit surevat sitä että naiset pieksevät heidät tietokonepeleissä.

Käyttäjän Eeko kuva
Eetu Korhonen

"Koska peliyhtiöt alkavat ottamaan huomioon suurimman pelaajademografiansa toiveet siitä, miten naisia representoidaan peleissä?"

Eikös se, että naiset ovat pelaajaenemmistö tarkoita sitä, että naisten toiveet on onnistuneesti otettu huomioon? Tuskin naiset pelaisivat miehiä enemmän, elleivät pelit olisi mielekkäitä?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Ei välttämättä, tilanne monesti on ennemminkin "tää on tosi problemaattinen vaikka tykkäänkin tästä" ja "onhan tää nyt mitä on mut ei oo oikein parempaakaan tarjolla". Plus peliyhtiöt voisivat tehdä vielä enemmän rahaa jos pelejä lakattaisiin tekemästä vain heteromiesten ehdoilla.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Se mihin olisi myös mielenkiintoista saada tieto on kuinka paljon miehet tekevät muokattavista hahmoista tällaisia superseksualisoituja naishahmoja ja vastaavasti tekevätkö naiset mieshahmoista tai sen puoleen naishahmoista realistisempia. Tai tekevätkö miehet hahmoistansa perinteisiä machoheteroita?

Kyllä tosta Mass Effectiin, Dragon Ageen tai Skyrimiin pystyisi helposti tutkimuksen tekemään. Todennäköisesti on jossain tehtykin.

Löytyi WoWin osalta

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/136911...

ja artikkeli asiasta

http://www.slate.com/blogs/future_tense/2014/05/13...

Käyttäjän Eeko kuva
Eetu Korhonen

Kyllä se ihan tämmöistä heteromiestäkin usein korpeaa, miten yksitoikkoista joidenkin teemojen käsittely peleissä on. Esim. väkivalta kuvataan peleissä paria poikkeusta lukuunottamatta todella infantiilisti.

En kyllä tekisi ihan näin väkevää kärjistystä, notta pelejä tehdään vain heteromiehille. Pelkästään mun henkilökohtaisesta Steam-kirjastosta löytyy lähemmäs 900 peliä, joista suurinta osaa en tule koskaan ehtimään pelaamaan, eikä edes tämmöinen "pelkästään tuen vuoksi pelejä ostava" koskaan kuule 95%:sta markkinoille ilmaantuvista peleistä. Voin vakuuttaa, että pelattavaa ihan kaikenlaisista lähtökohdista käsikirjoitettua pelattavaa löytyy moneksi eliniäksi paljon muillekin kuin heteromiehille.

Mut niiden myynti ei yleensä kata edes kehityskustannuksia. Teollisuuden lypsylehmät ovat edelleen niitä "voimafantasioita ja kasuaalipelejä". Ehkä homma on selitettävissä puhtaasti markkinointi- ja näkyvyyshaasteina, mutta kyl turvallinen veikkaus on kans olettaa, ettei naisten ja miesten pelimaku niin kovin merkittävästi eroa toisistaan ja tytöt pelaa ihan mielellään "poikien pelejä".

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #29

Tää pelejä tehdään heteromiehille-kritiikkini nyt lähinnä kohdistui peliteollisuuteen, jossa liikkuu isot rahat. Indiepeleissä toki kaikenlaisia positiivisia poikkeuksia on.

Käyttäjän Eeko kuva
Eetu Korhonen Vastaus kommenttiin #30

Juu, mut kaikki isotkin puljut ovat olleet joskus kokeilevaa indietä. Sieltä skenestä aina välillä nousee uusia miljoonabisneksiä. Indiemenestykset kertovat peliteollisuuden suunnan ja on erinomaisen tärkeää, että kuluttajat muistavat äänestää lompakollaan. Kiinnostavat indiepelit ei maksa montaa euroa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/21/tietokone-...
"Tietoyhteiskunta muuttaa toimintatapoja työpaikoilla 1980-luvulla. Kortit ja laput vaihtuvat koodeiksi tietokoneen muistiin. Jo viidesosa kaikista työntekijöistä on tekemisissä tietotekniikan kanssa, ja heistä lähes kaikki ovat naisia."

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Konekirjoittaja oli tyypillinen naisten ammatti. Tietotekniikka tuli korvaamaan sitä ja luonnollisesti naiset jatkoivat sen parissa.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Jos valitaan 2 random miestä ja 2 random naista, on miehillä enemmän yhteistä luin naiskaksikolla. Noin niinkuin keskimäärin. Voisiko "isojen" pelien profiloituminen miehille johtua siitä että on helpompi tehdä peli josta iso mieskööri tykkää kuin iso naiskööri? Tuo sukupuolittain jaottelu tulisi tehdä myös peleihin käytetyn rahan mukaan.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

en nyt ilman mitään lähteitä ole valmis hyväksymään, että miehet on enemmän geneerisiä kuin naiset. Eikä tarkoitus ole "jaotella pelejä sukupuolittain" vaan saada peleihin vähän parempi naisten representaatio, ei siis ole tarkoitus ennestään syventää kuilua "miesten pelien" ja "naisten pelien" välillä

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen

Tomb Raider ja Trespasser tulee nyt heti mieleen, naishahmot pääosissa. Useimmissa MMORGP peleissä voi aivan vapaasti luoda naishahmon...

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Video_games...
Pages in category "Video games featuring female protagonists"
The following 200 pages are in this category, out of 1,366 total.

Tuo ei nyt ihan tue väitettäsi...

Anita Sarkeesian-ilmiöstä syntyi aika lailla debattia ja sai hiukan kritiikkiäkin.
Itse törmäsin siihen täällä https://www.youtube.com/watch?v=QJeX6F-Q63I

Ja se jatkui ja jatkui ja jatkui .... :D
https://www.youtube.com/results?search_query=thund...

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Lara Croft menee valitettavasti sextoy with gun-tropheen. Kaikkia naishahmojakaan ei tehdä naisille samaistuttavaksi, vaan miesten katseltaviksi. Tosin uusin Tomb Raider vaikuttaa lupaavalta, Laralla toimintaan sopivat vaatteet päällä jne. Ja kuten täällä jo huomattiin aiemmin, miehet valitsee peleissä naishahmon koska sitä on kivempi katsella pelatessa. Siinä ei ole mitään sen jalomielisempiä motiiveja. Eikä mun väite kai missään vaiheessa ole ollut, että ei olisi olemassa pelejä joissa on naispäähenkilö.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen

Sori, oletin, että olet samaa mieltä Sarkeesianin kanssa ku siteerasit sitä:

"Tietyt kaavat toistuu: naiset ovat mieshahmon pelastettavia neitosia, taustakoristeita, palkintoja. Tarkastelu naishahmojen rooleista paljastaa taustaoletukset siitä kenelle pelejä edelleenkin tehdään; heteromiehille. Eivät naiset erityisesti halua pelata pelejä, missä ei ole aktiivisia naishahmoja, vaan naiset esiintyvät vain seksualisoituina taustakoristeina, uhreina ja pelastuksen kohteena."

Siksi esittelin linkin yli tuhanteen nais-protagonistiin....

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #40

Myös Vesa Härkönen kts tämä vastaus

En siis missään ole väittänyt, että pelejä, missä ei olisi naispäähenkilö, ei olisi olemassa. Tälläiset pelit voivat kuitenkin siitä huolimatta olla ongelmallisia naisten representaatiossa. Se ei estä sitä, että muut naiset pelissä olisivat taustakoristeita, seksualisoituja jne. Eikä se sitten toisaalta paljon pelasta jos pelissä on tasan yksi aktiivinen naistoimija ja sata seksualisoitua uhria ja taustakoristetta. Eikä naispäähenkilöpelejä ole välttämättä tehty naisia ajatellen vaan sille heteromiesten kohderyhmälle, jonka vuoksi esim. päähenkilön vaatteet saattaa olla hyvin seksualisoituja, kuvataan kuvakulmista missä pääsee katsomaan peppua jne.

Vesa Härkönen Vastaus kommenttiin #52

olisi varmasti hyvin vaikea tuottaa peli missä naisilla ei olisi tissejä tai peppua. se että kuvakulmat rajattaisiin siten että et voi katsoa hahmoasi edestä tai takaa olisi myös ongelmallista. kävitkö edes läpi tuota listaa? onko contagion tuttu peli? ehkä saamme joskus jonkun assassins creed pelin joka sijoittuu saudi-arabiaan ja kaikki naishahmot pitävät mustia lakanoita.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Mitä sinä nyt yrität sanoa? Esität että naiset eivät pelaa pelejä kun naiset ovat vain taustakoristeita. Samalla selität että naisia on yliedustus pelaajissa. Minun on vaikeaa nähdä tässä tilannetta jossa näyttäisi siltä että naiset olisi huomioitu huonommin.

Tosin pelaan "kasuaalisti" Sarkesiaanin haukkumaa "Assassin's Creed" pelisarjaa. (Konsolipeliä tuli hakattua useita tunteja päivässä. Tuskin kovin vähäistä ainakaan määrällään.) Jossa uusimmassa voi vaihtaa nais- ja miessankarin välillä. Ja jossa pelastetaan "miesystävä pulasta" sillä naisassassiinilla. Ehkä me emme vain pelaa samoja pelejä.

Pääasia on, että en nyt ymmärrä miten naisiin ei ole riittävästi vedottu. Yli- ja aliedustukset kun kertovat omaa karua kieltään asioista, näin olen kuullut.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Häh, naiset pelaavat myös pelejä missä naiset ovat seksualisoituja uhreja ja taustakoristeita, mutta naisilla ei ole erityistä intoa pelata niitä juuri tämän takia, mutta se on mainstreampelibisneksen suhteen vähän "ota tai jätä"-tilanne. Ehkä sun pitäis lukea uudestaan mitä mä kirjotin tonne..

Sarkeesian esitteli Assasins Creedin esimerkkinä ennenkun tämä uusin tuli ulos, jossa pelattavana on myös naishahmo. Ehkä kritiikki meni perille?

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

"naiset pelaavat myös pelejä missä naiset ovat seksualisoituja uhreja ja taustakoristeita, mutta naisilla ei ole erityistä intoa pelata niitä juuri tämän takia, mutta se on mainstreampelibisneksen suhteen vähän "ota tai jätä"-tilanne. Ehkä sun pitäis lukea uudestaan mitä mä kirjotin tonne.."

Ehkä sinun pitäisi lukea uudestaan mitä minä olen sanonut. En sanonut että ei olisi keinoja saada naisia pelaamaan enemmän. Mutta mikä on se tapa jolla yleensä katsotaan onko jokin tasa-arvo ongelma vai ei ; Sukupuolijakaumat ja tilastolliset yliedustukset ja aliedustukset.

Jos naisia olisi pelaajina ja heitä olisi tilastollinen aliedustus pelaaminen olisi "äijäkulttuurin ehdoilla tekemistä". Mutta jos pelaajakulttuuria syytetään siitä että se suosii miehiä mutta tosiasiassa naiset pelaavat useammin kuin miehet, niin voidaan kysyä että onko miehiä etäännytetty vai ei.

Onko niin että esimerkiksi kulttuurimme on totuttanut naiset siihen että eivät välitä (mieskeskeisyys rooleissa ei haittaa kun on totuttu) vai niin että nykyiset miehet kokevat vieraannuttavana monet asiat. (Ja mies joutuu ihan oikeasti häpeämään asioita, jos sanoo/tekee sovinistista soopaa.) Syitä voi olla useita. Mutta kun miehistä aliedustus pelaa ei voi olla niin että naisia jotenkin häädettäisiin. Kyllä aliedustuksessa oleva on se häädetty. Se, mikä on tämä häätömekanismi voi sitten olla ties mitä. (Joku muu kuin minä voisi selittää vaihtoehtoisesti jotain Laasasmaista, että naiset diggaa powerista ja haluavat nähdä sellaisia maskuliinisia tosimiehiä joita yhteiskunnassa ei ole.)

Eli sinun kannattaisi kenties nyt hieman petrata ja miettiä mitä minä olen sanonut sen sijaan että sanot mitä sanot ja erimielisyys millä tasolla argumentoiden tai ei on samaa kuin "ei ole ymmärtänyt". Mieti, mieti, mieti, niin kyllä se Kaspar Hauserkin löytää jyvän.

PS. Sarkeesian ei hoitanut AC -kritiikkiään asiallisesti edes sen ajan pelejä huomioiden. Itse asiassa en tiedä tekeekö hän nykyään mitään hyvin. Hän vaikuttaa olevan niitä omiin kurimuksiinsa syöksyviä. Aluksi oli parempaa ja nyt tuntuu hyvinkin keinotekoiselta ja keinotekoistuvalta ne syytöksensä. (Tulee mieleen "Takkirauta" -blogi joka oli aikanaan ihan fiksu, mutta joka on sitten mutiloitunut kohtuu .... no, miten sen kohteliaasti sanoisi.) Jos kritiikin kohteena on AC II hahmot jne, niin aika heikoilla sitä kyllä ollaan. Esimerkiksi jos mietit mitä kaikkea Ezio Auditoren sisar teki, niin voidaan nähdä että "voidaan palkata prostituoituja ja siinä yhdessä tehtävässä ne tosiaan tappavat sen yhden prostituoidun. Ne pahikset, kun halutaan demonstroida että ne ovat todella pahiksia.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Voi jumalauta, mitä valittavaa tuubaa. Elleivät pelit miellytä, aina voi itse tehdä pelin, joka kelpaa ja menestyy. Jos ei osaa, niin sillekään ei voi mitään.

Muutenkaan ne naiset, jotka tekevät ja osaavat, tekevät ja osaavaat eivätkä valita. Tunnen naisia, jotka ovat ryhtyneet käyttämään juuri sitä ohjelmaa, mitä tarvitsevat, siinä laajuudessa, mitä tarvitsevat. Kokemusta on jo 80-luvun puolivälistä, jolloin ensimmäiset PC:t yleensä tulivat käyttöön. Ilman mitään matemaattista tai tietokonepuolen koulutusta. Opetelleet tarvittaessa tekemään koodia, jos työkalu ei ole tehnyt riittävän hyvää jälkeä. Lopuilla on sitten asenneongelma, että tuo on niin vaikeaa, antakaa meille jotain, mikä on helppo käyttää ja kivaa.

Japanilaisen automaatiotoimittajan ilmoitus 90-luvun alussa automaatioalan lehdessä (ei ole leikettä tallessa enkä muista tarkkaa englanninkielistä sanamuotoa): 'Järjestelmämme on niin yksinkertainen, että naisetkin osaavat sitä käyttää'. - Ei tainnut olla kuin kerran kyseisessä lehdessä...

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Mä kirjoitan aiheesta koska mä olen yhteiskuntatietelijä. Jos mä olisin pelisuunnittelija tai ohjelmoija niin sitten mä varmaan työskentelisin pelikehityksessä sen sijaan. Tunnen myös naisia jotka osaa koodata ja työskentelee pelialalla, ja ovat samaa mieltä minun kanssa siitä miten tympeetä naisrepresentaatiota peleissä on.

Mä kyl haluan käyttäjärjestelmän mitä on helppo käyttää. Oon varmaan joku hemmoteltu kultamussukka tms. Tai sitten mä vaan haluan käyttää aikani ja energiani oman alani ja kiinnostuksenkohteideni kannalta merkittävämpiin asioihin. Kun mä ostan ohjelmistoja, en preferoi sitä, että niitä olisi mahdollisimman hankala käyttää ja pitäisi itse kirjoittaa koodia, että ne toimis kunnolla, enkä ymmärrä miksi ihmeessä pitäisi.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Jotenkin kuvaavaa, että kun asiasta tulee blogikirjoitus niin miespuoliset ihmiset ovat vittuilemassa ja haukkumassa tekstiä ja epäsuorasti myös kirjoittajaa.

No kertonee siitä, että kirjoitus osui hermoon aika monelle. Hyvä setti ja hyviä vastauksia alkuperäiseltä kirjoittajalta.

Manu Ristola

USA:n tilastot eivät tarkoita koko maailman tilastoja.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Valitettavasti tilastoja ei Suomesta ole saatavilla. Toisaalta, elämme suht samassa kulttuuriympäristössä tämän asian suhteen, pelaamme niitä jenkkipelejä. En tiedä olisiko erityisesti syytä olettaa, että Suomessa naiset pelaisivat vähemmän.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Se tutkimusartikkeli on valitettavasti maksumuurin takana, mut tällästä tietoo löyty: http://www.engadget.com/2014/10/27/report-men-play... tutkimus koostui useasta kyselytutkimuksesta, joissa on ollut vähintään 1000 vastaajaa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Nyt puhuin läpiä päähäni, pelaajien demografiaa on tutkittu myös Suomessa https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65502...

"Aktiivinen digipelaaminen on miesten
keskuudessa hieman yleisempää kuin naisten (naisista kolmen
vuoden keskiarvoissa 48 %, miehistä 60 % kertoo olevansa aktiivisia
digipelaajia). Tietotekniikka ja pelikulttuurit ovat ilmeisesti
edelleen jossain määrin maskuliinisesti sävyttyneitä.
Tästä syystä on myös todennäköisempää että naiset vähättelevät
ja miehet ehkä jopa liioittelevat omaa pelaamistaan."

Käyttäjän drulak kuva
Harri Leino

Voi ei. Tropes vs. Women in Video Games -sarja on ehkä huonoin, vahingollisin mahdollinen tapa tutustua feminismiin videopeleissä. Sen sijaan että Anita Sarkeesian yrittäisi kultivoida monimuotoisuutta, niin että naisten edustus peleissä muuttuisi parempaan suuntaan, hän demonisoikin kaikkea mahdollista todellista ja kuviteltua seksuaalisuuteen ja valta-asetelmiin liittyvää, vähentäen kaikki mahdolliset hyvätkin naishahmot pelkiksi alistetuiksi tissinkantotelineiksi ja miespelaajat kuolaaviksi tolloiksi. Puhumattakaan lukemattomista tavoista joilla hän suoraan sanoen vääristelee totuutta - hyvänä esimerkkinä surullisenkuuluisa Hitman-osio Tropes-sarjasta:
https://youtu.be/WuRSaLZidWI?t=150

Kommenttisi ylempänä "Lara Croft menee valitettavasti sextoy with gun-tropheen." osoittaa kuinka vaarallisen helppoa nämä Tropes-sarjan teesit on niellä, kun ei ole kuullut mitään vastakritiikkiä. Ei siis riitä että pelissä on vahva naispäähahmo joka pieksee kaikkia turpaan joka käänteessä, hänet pitäisi myös pukea burkaan jotta "male gaze" ei pääse vauhtiin. Ei ole väärin - tai edes haitallista - tehdä muodokkaita pelihahmoja.

PYYDÄN sinua tutustumaan kritiikkiin aiheesta, en vihaisten youtube-miesten kautta, vaan oikeasti terveellisen feministisen pelikritiikin kautta:

http://metaleater.com/video-games/feature/why-femi...

tai sama ääniformaatissa:

https://www.youtube.com/watch?v=2O0JvjKEuF4

Koska teet vain haittaa itsellesi ja kaikille kelle toistat Tropes-sarjan "totuuksia".

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Sullapa vahvaa olettamista. Olen kirjoittanut Sarkeesianista aiemminkin ja olen hyvin perillä myös hänen saamistaan vastareaktioista. Mee muualle spleinaamaan ja olkiukkoilemaan. Sä koet olevasi oikea ihminen määrittelemään mikä on "oikeaa feminismiä"? Välillä mua ihmetyttää ihmisten pokka...

Käyttäjän drulak kuva
Harri Leino

1) Löysin vain yhden Sarkeesian-kirjoituksesi, ja sanot siinä näiden "mahtavien videoiden" argumentteja hyvin pohjustetuiksi, hyvin rakennetuiksi ja perustelluiksi - huolimatta siitä, että videoissa esitettyjen väitteiden tueksi ei esitetä minkäänlaista perustaa. Hän esittelee pelimaailmassa toistuvia kaavoja, ja vain ilmoittaa, että nämä ovat haitallisia koska ne aiheuttavat pelaajille ja pelikulttuurille milloin mitäkin haittaa, esittelemättä tippaakaan todisteita millekkään näistä haittaväitteistä - lukuunottamatta muutamaa täysin tuulesta temmattua tilastolukemaa.

Tiedät varmaan sen vuosikausia jatkuneen mediatoitotuksen, että videopelit aiheuttavat väkivaltaa? Se syntyi siitä, kun ulkopuoliset näkivät pelimaailmassa esitettävän väkivaltaa, ymmärtämättä miten oikeasti pelimaailmassa elävät ihmiset sen kokevat. Sarkeesian tekee aivan samaa; hän käsittelee ulkopuolisena feministinä pelimaailmaa johon ei ole tutustunut kuin vasta Tropes-projektin myötä. Se väkivaltaväite on tutkittu ja todistettu täysin vääräksi väitteeksi, ja sillä oli paljon enemmän perustaa kuin Sarkeesianin teeseillä.

2) Minä en spleinaa. Mansplainaamisessa lähtökohta on että mies pohjaa olettamuksen naisen tietämättömyydestä tämän sukupuoleen. Minä pohjaan olettamukseni tietämättömyydestäsi siihen, että kukaan joka on oikeasti kuunnellut kritiikkiä Sarkeesianin materiaalista ilman että discardaa sen vihaisten miesten älämölönä, ei voi pitää hänen materiaalejaan lainaamisen arvoisena tavarana.

3) Missä on olkiukkoja?

4) En ole määritellyt "oikeaa feminismiä". Olen puhunut haitallisesta ja terveellisestä feminismistä. Terveellinen feminismi pyrkii edesauttamaan sukupuolten tasa-arvoa ja yhteiskunnan hyvinvointia. Haitallinen feminismi etsimällä etsii ongelmakohtia mistä tahansa missä sukupuolten välillä on eroja, ja yrittää "korjata" näitä "ongelmia" aggressiivisten korjausliikkeiden myötä, ilman pätevää tieteellistä tutkimusta niiden hyödystä tai toimivuudesta.

PS. "Spleinaamisesta" syyttäminen vain koska olen mies on seksististä. It works both ways.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #64

Jos olisit katsonut niitä Sarkeesianin videoita, olisit huomannut, että niissä ei suinkaan väitetä pelien aiheuttavan väkivaltaa. Ne käsittelee naisten representaatiota peleissä.

"pelimaailmaa johon ei ole tutustunut kuin vasta Tropes-projektin myötä" [citation needed]

Spleinaaja spleinaa mulle että hän ei spleinaa. Juuh.

"hänet pitäisi myös pukea burkaan jotta "male gaze" ei pääse vauhtiin" oli esimerkikmsi olkiukko, kukaan ei ole sellaista väittänyt. Varmaan on ihan muutama vaihtoehto metallibikinien ja burkhan välillä..

Älä pliis spleinaa mulle feminismiä, tiedän siitä aivan varmasti enemmän.

http://everydayfeminism.com/2015/01/reverse-oppres...

Käyttäjän drulak kuva
Harri Leino Vastaus kommenttiin #66

Olen katsonut kaikki Sarkeesianin videot. Tiedän, ettei niissä suoraan väitetä videopelien aiheuttavan väkivaltaa (tai ainakin muistelen näin), enkä niin väittänytkään. Minä vertasin tässä kahta ilmiötä, joissa molemmissa kulttuuria tulkitaan sen ulkopuolelta rajoittuneen ymmärryksen takia virheellisesti.

Tässä citation, ole hyvä: https://www.youtube.com/watch?v=FW-69xXD734

Videon mustavalkoinen osio on vuodelta ennen Tropes-sarjan syntyä. Korjatakseni itseäni, tarkkaan ottaen hän ei tutustunut Tropes-projektin myötä videopeleihin vaan toisen projektin kautta, mutta kuitenkin hyvin vähän aikaa ennen Tropes-projektia.

Tomb Raider -kommenttini oli kärjistys siitä mitä Sarkeesian tuntuu haluavan, ei olkiukko siitä mitä hän on muka sanonut. Ja jos tämmöisen "olkiukon" käyttö on väärin, miksi vastaat siihen samalla mitalla? Missä Tomb Raider on ikinä ollut metallibikineissä?

Ja jotta ymmärtäisit paremmin "olkiukkoani", tässä lainaus Liana K:n artikkelista aiheeseen liittyen:

"Feminist Frequency also constantly confuses sexual attractiveness that is an element of a character's purpose for sexual attractiveness that is the entirety of a character's purpose. At no point do most of the female video game characters labelled FFTs ever actually have sex, meaning that the issue isn't the activities they engage in, but how they look. In order to make the FFT label appear to fit, Sarkeesian and other feminists who apply the terminology to video game characters cram and jam facts into unnatural arrangements and outright ignore other elements. They apply this term to Bayonetta, Lara Croft, and who knows how many other perfectly decent female characters who happen to have distinct costumes and large boobs."

Lähde: http://metaleater.com/video-games/feature/why-femi...

Ja sitten tärkeimpään. On toki täysin mahdollista, että tiedät minua enemmän feminismistä. Se ei suinkaan tarkoita, että ymmärrät minua paremmin kuinka realistisia tai hyödyllisiä feministiset teoriat ovat. Tuo linkkaamasi artikkeli on juuri sellaista todellisuudesta vieraantunutta vaarallista ajattelua, joka pitäisi kitkeä pois yhteiskunnasta, ja jonka takia feminismi saa nykyään niin paljon kuraa niskaansa. On järkyttävää, että kukaan pitää sitä hyvänä ideana että "hierarkiassa" matalammalla oleva ei voisi käyttäytyä rasistisesti tai seksistisesti ylempänä olevaa kohtaan. Jos mies palkkaa kauniin ja pätevän naisen sihteerikseen, ja joku nainen sanoo että hän varmaankin palkkasi hänet vain ulkonäön takia koska ajattelee vain vehkeillään, se on seksististä pomoa vastaan. Pakollinen asepalvelus vain miehille on institutionaalista seksismiä miehiä vastaan. Tapa jolla about kaikissa yhteiskunnissa naisia pidetään oletuksena parempina huoltajina huoltajuuskiistoissa, samaten tapa jolla naisia pidetään oletuksena uhreina kotiväkivaltatapauksissa, on institutionaalista seksismiä miehiä vastaan. Jos Suomessa vähemmistöön kuuluva musta mies hakkaa kadulla valkoisen miehen sen takia että hän vihaa valkoisia, se on rasistista. Jos työporukka ei suostu ottamaan pomoansa mukaan jalkapallomatsiin virkistyspäivillä, se on syrjintää syystä riippumatta. Ja kun syytät minua "spleinaamisesta" ja ohitat sanomisiani sillä, vain koska oletat minun miehenä olettavan sinun olevan tietämätön tai tyhmä sukupuolesi takia, se on todellakin seksististä. Selittäisin sinulle tasan samoja asioita jos olisit mies.

Linkkaamasi artikkeli on toki oikeassa, että semmoista ei ole olemassa kuin "käänteinen rasismi/seksismi", mutta vain sen takia että KAIKKI sukupuoleen perustuva syrjintä ja erikoiskohtelu on seksismiä ja rotuun/ihonväriin/etnisyyteen perustuva rasismia. Riippumatta siitä kuka on ketäkin ylempänä "hierarkiassa".

Miksi tuollainen teoria on haitallista? Siksi, että meidän suhteellisen edistyneessä yhteiskunnassa ollaan aika hiton lähellä sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tässä vaiheessa miehillä ja naisilla on erilaisia etuja ja epäetuja, eikä niitä mitenkään voi selvästi laittaa järkevään hierarkiajärjestykseen. Niillä on aivan liian paljon päällekkäisyyttä. Se voisi toimia jossain vähemmän kehittyneessä kulttuurissa, jossa naisilla ei ole edes äänioikeutta tai autolla-ajamisoikeutta, mutta sielläkin vain tiettyyn pisteeseen saakka. Kun ihmisryhmät asetetaan hierarkiaan, niiden järjestystä ei mikään taho voi muuttaa sen mukaan, miten ryhmien todellinen statussuhde muuttuu. Laki on yksi asia missä noita voitaisiin mitata, koska se koskettaa suoraan kokonaisia ihmisryhmiä, mutta lain jälkeen mikään ryhmä ei ole kategorisesti ylempänä toista, me olemme kaikki yksilöitä. Fiksulla somalitytöllä joka opiskelee lakia on paljon paremmat mahdollisuudet pärjätä maailmassa kuin pojalla joka tuhoaa aivojansa energiajuomalla ja kuvalautameemeillä, mutta jälkimmäinen on kuitenkin "etuoikeutettu" tässä hierarkiassa. Sitä ei ole mitenkään mahdollista mitata, missä vaiheessa jokin ryhmä pääsee keskiarvoisesti toisen ryhmän edelle statuksessa. Kun ihmisten sosiaalinen asema päätetään ensisijaisesti rodun tai sukupuolen mukaan, se on puhtainta mahdollista rasismia ja seksismiä, mistä koko feministiliikkeen on tarkoitus päästä eroon - sen sijaan että sitä vahvistettaisiin keinotekoisilla arvojärjestyksillä. Se johtaa siihen, että mitä tahansa yritänkin selittää sinulle, sinä syytät minua spleinaamisesta.

Ja vielä viimeiseksi: Miten voit sanoa että tiedät "aivan varmasti" minua enemmän feminismistä? Johtuuko se siitä, etten ole feministi? Tai siitä, että olet opiskellut näitä asioita ja minä en? Tai siitä, että miehenä en mitenkään voi ymmärtää naisten kärsimiä vääryyksiä? Jos mikään näistä osuu oikeaan, olet tehnyt hyvin seksistisiä oletuksia. Jos taas uskot etten tiedä sinua enemmän koska olen eri mieltä, joten en vain tiedä mistä puhun tai ymmärrä ylipäänsä feminismiä, tai uskot että olet minua fiksumpi tai muuten vaan ekspertti asiassa joten en voi tietää paremmin, minun on pakko kysyä sinulta, onko Dunning-Kruger -efekti tuttu käsite?

Olisit edes sanonut, että tiedät TODENNÄKÖISESTI minua enemmän feminismistä. Se olisi edes tilastollisesti hyvä oletus. Mutta "aivan varmasti"? Kamoon.

Ruumis Arkku

Noniin, jos neiti olisi hyvä ja lukisi lähteensä ensin tarkkaan ennenkuin alkaa miettimään olemattomia. Tähän tutkimukseen ON SIIS laskettu mukaan facebook-pelit, kuten Angry Birds ja Candy Crush, joten harhakuva ei vieläkään ole mikään harhakuva, vaan vihje siitä että naiset pelaavat enimmäkseen juuri näitä facebook-pelejä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

juu, mutta naiset eivät olleet isoin pelaajaryhmä vain sosiaalisissa peleissä vaan myös RPG-peleissä.

tuu omalla nimellä kommentoimaan, minäkin niin teen ja kannan sen tuomat seuraukset. Neidittely on blogini moderointipolitiikassa erikseen mainittuna kielletty.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Voisit perustella miksi naiset on suurin ryhmä jossakin kategoriassa. Yksittäisesti ei voida sanoa että maailmassa olisi jotakin xyz määrää X sukupuolta pelaamassa tietyn tyyppisiä peliä. Pelialusta vaihtelevat suuresti eri maittain ja kulttuureittain. Siinä missä Euroopassa pelataan PC:llä niin Japanissa konsoleilla.

http://www.bigfishgames.com/blog/2015-global-video...

Esim Uk:ssa : "Across the ocean, a study conducted in September 2014 found that 52% of gamers are women. Of those surveyed, 33% listed their favorite game genre to be Trivia/Word/Puzzle. It goes without saying that mobile and casual gaming has contributed to the steady rise in female gaming. However, in that same study it was discovered that 56% of female gamers have played on a console and 68% have played online."

Joo, on pelannut konsoleita ja vieläpä online:nä. Mitä tämä tarkoittaa ? Milloin ? Ota huomioon että mieltymykset vaihtelevat suuresti ja mitään ei voida sanoa varmasti.

Jokainen meistä on kuluttaja ja voi omalla ostos/peli käyttätymisella vaikuttaa siihen mitä pelejä tehdään.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

:D en minä tiedä miksi. Voit kaivella sieltä alkuperäisestä tutkimusartikkelista tietoa jos niiden tutkimuksessa on selvinnyt. http://www.engadget.com/2014/10/27/report-men-play...

Jotenkin sellanen fiilis, että joillain on kauhean suuria vaikeuksia hyväksyä naisten pelaajaenemmistö ja sitten pitää lähteä hakemalla hakemaan ihan kaikkea absurdia millä tän nyt vois kumota, koska ei sovi omaan maailmankatsomukseen.

Tuolta voit katsoa suomierityistä tietoa pelaamisesta https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/65502...

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Minua tämä haittaa yhtään mitenkään. Naisia on tilastollisesti enemmän kuin miehiä joten loogisesti voisi kuvitella että suhde on sama pelaamisessakin. Pelit vain eroavat tai sitten ei eroa miesten peleistä. Niin hullulta kuin tämä kuulostaakin.

Toimituksen poiminnat