*

Saara Huttunen Ei ehkä sittenkään niin vihainen feministi

Conchita Wurst ja androgyynisyyden uudet kasvot

  • Conchita Wurst ja androgyynisyyden uudet kasvot

Itävallan uunituore euroviisuvoittaja Conchita Wurst yllättää, innostaa ja järkyttää Eurooppaa parrallaan. Tokihan Euroviisuissa on aiemminkin dragartisteja ja transsukupuolisia nähty, vuonna 1998 koko kisan voitti Israelin Dana International (Lähde ja muutenkin hyvä sarjakuvaopas).

Miksi Conchita Wurst siis kohuttaa? Mielestäni siksi, että hän kyseenalaistaa sukupuolisuuden kaksijakoisuutta. Dragartistit ovat vähintäänkin tv:stä tuttu ilmiö varmasti lähes kaikille eurooppalaisille. Monista tuntuu hyväksytyltä, että mies esittää naista (tai toisinpäin) kunhan pyrkii mahdollisimman suureen autenttisuuteen ja uskottavuuteen. Drag Queeneista parhaimpina pidämme niitä, jotka näyttävät mahdollisimman paljon naisilta ja joku voisi mennä täydestä ja luulla heitä synnynnäisiksi naisiksi. Conchita Wurst kuitenkaan ei pyri täydelliseen autenttisuuteen ja mahdollisimman vakuuttavaan naiselta näyttämiseen, vaan on säilyttänyt ja korostanut muhkeaa partaansa.

Sukupuoli ei kuitenkaan ole binäärinen joko-tai-ilmiö. Ihminen voi kokea olevansa eri sukupuolta kun mitä hänen kehonsa edustaa, syntynyt molempien sukupuolten sukuelinten kanssa tai kokea, ettei tule mielellään luokitelluksi mieheksi eikä naiseksi. Dragmeikeissään hyvin naisellisen näköinen Conchita Wurst partoineen kyseenalaistaa ajatusta, että yksilössä saisi olla vain jompaan kumpaan sukupuoleen viittaavia ominaisuuksia.

Androgyyni terminä tarkoittaa, henkilöä joka ei tunne kuuluvansa kumpaankaan biologiseen sukupuoleen.  Androgyyni voi tuntea sukupuoli-identiteettinsä koostuvan maskuliinisten ja feminiinisten ominaisuuksien yhdistelmästä tai mahdollisesti ei kummastakaan. (---) Yleisimmin androgyyni-nimitystä käytetään hahmosta, jolla ei ole sukupuolta tai henkilöstä, jonka sukupuoli on epämääräinen.

Androgyynisyydellä esimerkiksi muotimaailmassa on totuttu ymmärtämään sukupuolettomuutta ja sukupuolineutraaliutta. Conchita Wurst havainnollistaa hyvin termin vähemmälle huomiolle jäänyttä merkitystä molempiin sukupuoliin liitettyjen asioiden yhdistämisenä.

Maailma on muutoksessa. Transsukupuolisetkaan eivät koe enää välttämättömäksi edustaa selkeästi jompaa kumpaa sukupuolta. Sukupuolista saa tulevaisuudessa valita parhaat palat ja elää omannäköistä elämää.

Vaikka Conchita Wurst on dragartisti, eikä transsukupuolinen, tuo hänen euroviisuvoitto(biisi) rohkaisua myös kaikille euroopan sukupuolivähemmistöille. Rise like a Phoenix!

Kuva: wikimedia commons

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (78 kommenttia)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Biisiä itsessään en kommentoinut tässä kun nyt kuitenkin ollaan puheenvuoron puolella. Mutta viimeisestä kappaleesta ehkä vaistoaa oman fiilikseni biisiäkin kohtaan.
Kappaleena voittobiisi oli myös hyvä. Perinteinen, voimakas, bondtyylinen balladi, jossa oli inspiroivat sanat. Ei ollenkaan huono voittaja myöskään musiikkinsa puolesta.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Dana on nainen, joka on läpikäynyt sukupuolenkorjauksen. Conchita on drag-hahmo, siis lähinnä mielikuvitusolento eikä siis sellaisenaan artistin sukupuolen tai seksuaalisuuden ilmaus. Conchita ei elä mitään elämää vaan on hahmo. Mielestäni ei ole mitään paheksuttavaa siinä, että parrakas mies haluaa pukeutua naisten vaatteisiin mutta Conchita ei ole sellainen ollenkaan.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Oho olipas epähuolellista lähteiden lukemista minulta. Muillekkin tiedoksi, että Dana tosiaan on transeksuaalinen, ei dragartisti.

Conchita Wurst on Thomas Neuwirth nimisen miehen dragpersoona. Puhuin koko artikkelin ajan Conchitasta enkä Thomasista tarkoituksellisesti.

"Mielestäni ei ole mitään paheksuttavaa siinä, että parrakas mies haluaa pukeutua naisten vaatteisiin mutta Conchita ei ole sellainen ollenkaan" Siis hetkinen, millainen? Parrakas mieshän Thomas Neuwirth nimenomaan on. En oikein ymmärtänyt.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Nykyisin transseksuaalisesta käytetään termiä transsukupuolinen:)

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #6

On nähtävästi tullut kirjoitettua molempia termejä sekaisin tuonne, korjasin kaikki transsukupuolisiksi.
Onhan se kyllä parempi termi. Transseksuaalinen viittaa seksuaalisuuteen, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vaan se on vaan anglismi englannista, jossa sex tarkoittaa myös sukupuolta.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Conchita ei ole parrakas mies, joka haluaa pukeutua naiseksi vaan fiktiivinen hahmo. Thomas Neuwirth on mies, jolla kasvaa parta mutta käsittääkseni hän ei yleensä ottaen pukeudu "parrakkaaksi naiseksi" vaan on luonut tällaisen hahmon esitystä varten. Itse en ainakaan tiedä mikä Conchita on. Pitäisin hänen seksuaalisuuttaan lähinnä määrittelemättömänä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #9

Hahmon Conchita Wurst Thomas esitteli vuonna 2011 pyrkiessään maansa euroviisuedustajaksi, muttei päässyt. http://en.wikipedia.org/wiki/Conchita_Wurst
Ainakin Cocnhita Wurst instagramtunnuksesta löytyy paljon kuvia, eli ilmeisesti Conchitana esiintyminen ei ole jäänyt vain euroviisuihin. http://instagram.com/conchitawurst

Dragartistina Conchitan sukupuolta ei varmaan pyritäkkään määrittelemään. Ja hänen seksuaalisuus on hänen oma asiansa jota ei varmaan tarvitse pohtia.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #10

Thomas sanoi, että hänen voittonsa on voitto suvaitsevaisuudelle. Conchitaa on pidetty yleisesti homofobian vastaisena hahmona. Kokisin outona, jos tämän fiktiivisen hahmon seksuaalisuus olisi "hänen oma asiansa", jos sillä on kuitenkin toisaalta tarkoitus edistää jotakin tiettyä tarkoitusta, tässä tapauksessa suvaitsevaisuutta. Mitä tässä sitten pohditaan, jos ei seksuaalisuutta? Sitä, voidaanko suvaita miestä, joka pukeutuu naisten vaatteisiin?

Mitä kohtaan olemme suvaitsevaisia? Onko kyse siitä, että olemme suvaitsevaisia "parrakasta naista" näyttelevän miehen homoseksuaalisuutta kohtaan? Se edellyttää katsojilta melkoista perehtymistä taiteilijan henkilöhistoriaan.

Pidän tätä koko ilmiötä melkoisena käsitteellisenä sekamelskana. Mukaan on vedetty jopa Putin.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #11

Tietenkin homofobiaa voi vastustaa niin ettei oma seksuaalinen suuntautuminen tai seksuaalisuus ole relevantti aihe. Itsekin olen aiheista kirjoitellut, mutta en silti hyväksy oman seksuaalisuuteni spekulointia kommenteissa, koska se on yksityisasiani.

Mielestäni tässä pohditaan sukupuolisuutta, ei niinkään seksuaalisuutta. Vaikka tietenkin koko ilmiöön liittyy kaikenlaisten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #12

Mielestäni tässä on kaksi seikkaa, jotka tulee huomioida. A) Fiktiivisen hahmon seksuaalisuuden pohdinta ei loukkaa ketään koska fiktiivinen hahmo ei voi tulla ainakaan mielestäni loukatuksi. Siksi nimenomaan fiktiivisen hahmon kautta voi "turvallisesti" käsitellä sellaisia kysymyksiä, joita muutoin voisi pitää henkilöä loukkaavina. B) Conchita-roolihahmo ei ole tietääkseni pitänyt puhetta tai kirjoittanut seksuaalisuudesta vaan hänen katsotaan hahmona edustavan jotakin, joka on homofobialle vastaista. Siis ei ole kysymyksessä mielipiteen ilmaisu vaan jonakin oleminen. Homofobia ei mielestäni ole sukupuolisuuteen vaan seksuaalisuuteen liittyvä termi.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Meitsikin ihmettelee, että mikä Conchita Wurstissa vihastuttaa / ihastuttaa, koska tosiaan Dana International voitti Euroviisut jo vuonna 1998. Onko siinä jotain niin radikaalia kun parta yhdistetään feminiiniseen ruumiiseen? Miehet eivät enää kykene Wurstin esityksen jälkeen todistamaan mieheyttään pelkällä parrallaan jos ja kun kerta myös naisella voi olla parta? Toisin sanoen se aiheuttaa moraalisen paniikin siitä, miten nyt sukupuoliero määritellään.

Itsellenihän parrakkaan naiset eivät ole mikään erikoisuus, koska olen Gösta Sundqvistin Koe-eläinpuisto-ohjelmien ystävä ja niissä seikkailee mitä erilaisimpia queer-hahmoja, ja mainitun Dana Internationalin viisukappalekin soi Göstan radio-ohjelmissa aika usein.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Löisin vaikka vetoa, että Conchita Wurstin parrankasvu ei ole naisilla harvinainen perinnöllisen sairauden seurausta, vaan ihan miehen sukupuolielimistä erittyvän testosteronin tuote.

Wurst ei tarkalleen ole nainen, vaan mies, joka pukeutuu naiseksi.

Kuten Dana International ei ole nainen, vaan mies, joka on leikattu naiseksi. Transnainen.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Meitsikin ihmettelee, että mikä Conchita Wurstissa vihastuttaa / ihastuttaa"

Ehkä silloin aiheeseen suhtautuminen oli jotenkin luontevampaa, ja nyt siitä on tehty pakkomielle, että tätä aihetta pitää viedä eteenpäin jokaisessa mahdollisessa mediassa (ml. postimerkit).

Alkaa tulla yliherkistymistä aiheeseen.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Drag-show ja elävä elämä ovat poikenneet kuin yö ja päivä, mutta pikku hiljaa ne ovat sulautumassa yhdeksi.

Transilmiössä on ollut myös vahvasti kaksi leiriä, eli transsukupuoliset ja transvestiitit. Nyttemmin nuo kaksi ovat saaneet rinnalleen välimaaston, transgenderit eli muunsukupuoliset. Kun transvestiitit ovat olleet lähinnä kaapissa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ja transsukupuoliset elävät tavallista elämää, niin tässäkin alkaa pakka sekoittua.

Sukupuoltaan vapaasti ilmaisevat, androgyynit, transgenderit, sukupuolineutraalit, sukupuolettomat ja mitä näitä onkaan, ovat ilmestymässä arkeemme. Kuten Saara sanoi, silloin otetaan niitä parhaita paloja eikä ahtauduta ennalta ohjattuun muottiin.

Eduskunnassa käsittelyssä oleva tasa-arvolaki pitää sisällään sukupuolen ilmaisun vastaisen syrjinnän ja on osaltaan tukemassa tätä kehitystä, johon yhteiskunta vääjäämättä kulkee. Äijämäisiä naisia kadut ovat jo väärällään, ja pian siellä näkyy enenevissä määrin myös feminiinisyyttään korostavia miehiä!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Espanjan laulajatar edusti samanlaista naiskauneusihannetta kuin Conchita mutta taisi jäädä Conchitan varjoon kauneuskilpailussa kun hänellä ei ollut partaa.

Janne Hilden

Wursti voitti parran mitalla.

Jukka Mäkinen

Tai parta voitti wurstin mitalla.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Minä pidin Puolan kappaleesta, koska siinä oli otettu haltuun slaavilaisiin naisiin kohdistuvat loukkaavat stereotypiat ja käännettiinkin ne voimaantuneeksi kansallismieliseksi uhoamiseksi ironian hengessä.

Samalla kappaleessa pilkattiin ansaitusti Puolassa yhä voimissaan olevia konservatiivisia sukupuolirooleja vetämällä ne täysin överiksi. Siitähän siinä paljasrintaisessa kirnuavassa piikatytössä kysymys oli.

Eurooppalaiselle suurelle yleisölle tämä ei tainnut oikein aueta. Kun osaa kieltä, niin sanoma on kyllä päivänselvä. Sitä paitsi, olihan se tarttuva ralli muutenkin; ainakin minulla jäi kertosäe soimaan päähän.

Itävallan esitys meni minulta täysin ohitse, koska se tuntui vain tylsältä ja englanniksi laulettu kappalekin oli mitäänsanomaton. Drag queen ei jaksanut kiinnittää huomiotani, koska se pajatso on vain tyhjennetty euroviisuissa jo niin monta kertaa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Mä en ole ihan varma oltiinko ne oikeasti onnistuttu kääntämään. Sanoitukset olivat melko ilmiselvästi tasoa "slaavilaiset naiset on villejä sängyssä". Kanssani kisaa seuranneet naiskatsojat olivat järkyttyneitä, ei niinkään siitä tissienesittelystä vaan sanoituksista. Seksismi naisia kohtaan voi tulla myös naisen suusta, ja hän kai ei ollut itse biisiä kirjoittanut muutenkaan.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Sanoitus nimenomaan oli naispuolisen vokalistin itsensä kirjoittama. Sävelmä -- tai oikeammin tuotanto ja sämpläys -- oli sitten miehen käsialaa.

Vitsi oli juuri siinä, että puolalaisiin ja ukrainalaisiin naisiin kohdistuu kuvailemiasi stereotypioita. Tässä asetelma oli käännetty päälaelleen, ja naiset julistivat olevansa kovia pimatsuja selvästi voimaannuttavassa hengessä. Viesti kohdistui kotimaisiin yhtä hyvin kuin ulkomaisiinkin miehiin.

Villeistä sänkytouhuista ei sanottu mitään. Sen sijaan sanoitus korosti yleisemmällä tasolla "kuumaverisyyttä, kauneutta ja tyylikkyyttä". Lisäksi yhdessä kohtaa tytöt julistivat juovansa mieluummin raakaa vodkaa kuin viskiä. Seksismiä? Puolalaisen kulttuurin tuntien minä otan sen selvänä julistuksena siitä, että nämä naiset olivat valmiita lyömään miehet heidän omassa pelissään.

Koska kyseessä oli pohjimmiltaan hip-hop-kappale, niin sanoitus oli tavallaan ghettohenkinen. Tässä oli kyseessä ikään kuin juntimpi En Vogue siirrettynä puolalaiselle farmille, ja homma toimi täydellisesti.

Mutta ei se minua silti mitenkään ihmetytä, että sovinnaiset suomalaiset opiskelijanaiset olivat järkyttyneitä. Kuten sanoin, sanoma ei selvästi uponnut eurooppalaiseen suureen yleisöön. Ironia on aina kiinni omassa kulttuurisessa kehyksessään, ja suomalainen huumori ei sekään aina oikein mene läpi ulkomailla. Teräsbetonin pellemachoilu hyvänä esimerkkinä.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #42

No, Puolan odotettua huonompi menestys finaalissa ehkä puhuu sen puolesta että monikaan ei tajunnut biisissä stereotypioiden kyseenalaistamista tms. Omaan korvaani kuulosti ennemminkin niiden pönkittämiseltä.

Eiköhän ne sänkyhommat ollut riittävän selkeästi ilmaistu rivien välissä. Ja kaksi kotikisakatsomossa olleista naisista olivat äitini ja pikkusiskoni, josta toinen on vasta yläasteella ja toinen opintonsa lopettanut vuosia sitten.

Teräsbetoni oli hyvin myötähävettävä esitys kyllä.

Onni Siemen Vastaus kommenttiin #52

Saara, sinussa olisi ainesta kansalliseen juryyn. Puolan huono menestys johtui siitä, että monien maiden "asiantuntija"juryt päättivät olla ymmärtämättä puolalaista ironiaa. Kansan antamat puhelinäänet Puola voitti Britanniassa, Irlannissa, Norjassa ja Ukrainassa. Hollannissa ja Islannissa My Słowianie oli kakkonen. Itävallassa, Ranskassa, Saksassa, Ruotsissa ja Makedoniassa puolalaisten esitys oli kansan kolmanneksi suosimin. Mutta kun esim. Britanniassa jury arvosti Puolan kappaleen huonoimmaksi, ei se saanut finaalissa yhtään pistettä, vaikka olikin kansan suosikki, sama toistui Irlannissa ja Norjassa. Mutta vasemmistoliittolaisena tietänetkin, että kansan maku on junttia ja se pitää asiantuntijoiden avustuksella oikaista...

Täyden paradoksin kruunaa se, että sama ilmiö toistui toisinpäin äskettäin homovastaisia lakeja säätäneissä maissa. Venäjällä Conchita sai kolmanneksi eniten puhelinääniä, Armeniassa sijoitus oli toinen ja valkovenäläisten mielestä hän oli neljäs. Mutta taas asiantuntijat korjasivat tilannetta, Cochita sentään sai 5 pistettä Venäjältä mutta Armenialta tai Valko-Venäjältä ei yhtään.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen Vastaus kommenttiin #52

Sivumennen, en kyllä näe varsinaisesti mitään seksististä siinä, jos naiset _itse_ laulavat olevansa kuumia pakkauksia punkassa ja pistävänsä miehiltä sukat pyörimään jalassa.

Heteronormatiivista se on totta kai, mutta ei järin seksististä. Paremminkin päinvastoin, sehän on emansipoivaa. Siinä tehdään kerralla selvää jälkeä kaikista madonna-huora-jaotteluista. Kun kerran keskiverto heavyjätkä tai räppäri voi uhota olevansa rankka panomies, niin totta helkkarissa nainen voi julistaa olevansa sähäkkä kissa, joka antaa kyytiä niin ettei mies välttämättä pysy edes mukana.

Eikö se juuri murra sitä patriarkaattia, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Onni Siemen

Saara, se kauhistelemanne sanoitus oli nimenomaan laulaneen naisartisti Cleon, oikealta nimeltään Joanna Klepko, taidonnäyte. Siis tekstiä naisen kädestä ja suusta. Ja kyseessä oli nimenomaan hyvä parodia, joka ei vaan aukene puolalaista yhteiskuntaa tuntemattomalle tosikolle.

Alkuperäisen puolalaisen videon alussa on erillinen "varoitusosio", joka englanniksi käännettynä kuuluu näin: "If you have problems with the sense of humor and keeping a healthy distance to the world or you suffer from hypertension or senility, don't watch this video. In any other case before playing the clip get familiar with a meaning of the word "irony" and contact your doctor or pharmacist, because wrong understanding of this video may cause death or health problems."

Puolankielinen versio Youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=rr1DSgjhRqE

Puolassa esitys on ollut äärimmäisen suosittu ja alkuperäisen fanittamisen lisäksi mm. monet (nais)opiskelijaryhmät ovat ladanneet nettiin omia versioitaan kappaleesta.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #46

Naisetkin voivat olla seksistisiä naisia kohtaan, kuten sanoin.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

"Parrakas nainen on sairas, koska hänellä täytyy olla vakava hormonihäiriö, jotta hänelle kasvaa parta. Kyseessä on usein kasvain lisämunuaisessa ja se vaatii leikkauksen. Drag-show on ok, mutta pitääkö pelleillä näin pitkälle? Kohta esitetään kehitysvammaisia tai synnynnäisiä epämuodostumia viihdeohjelmassa.

Asko-Seljavaara kertoi myös, että ”transseksuaalisuus on todettu sairaudeksi, joilla on oikeus sukupuolenvaihtohoitoon ja lopulta lekkaukseen. Olen hoitanut heitä plastiikkakirugina." IS.

Asko-Seljavaara on plastiikkakirurgian professori.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Oliko siteeraus oikein kun pronomini oli niin outo?
Viihteessä etsitään aina sykähdyttäviä asioita vaikuttaa siltä että perinteinen seksismi ei enää viihdytä vaan yleisö halua kaikki mausteet. Minä tykkäsin siitä että Seinäjoen pojat edustivat yhtä genrettä muiden joukossa ja saivat hyvät tyylipisteet siinä missä moni muukin.
Suomen kannalta tämä kilpailu oli selvästi hyvä. Suomi ei erottautunut millään huonolla tavalla ja sai paljon ääniä suhteessa maan pienuuteen.
Ensi vuonna Suomi voi taas parantaa asemaansa kun vahvuutemme on hyvä musiikkikouluverkosto ja oikeastaan olemme parhaimmillamme tällaisessa esityksessä kuin Soft Enginen, eli aika perinteisessä tavalla tai toisella. Samaa linjaa kannattaa jatkaa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Onko kehitysvammaisen tai synnynnäisesti epämuodostuneen kiellettyä esiintyä viihdeohjelmassa?

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Sairaudella ratsastaminen on vastenmielistä. Rajanveto hyväksikäytön välillä on häilyvä.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #21

Aika hyvä pointti. Ongelma on, että onko kyse sairaudella ratsastamisesta vai sukupuolirooleilla leikittelystä tjsp.? Hyvin harva näkee varmaan tämän sairaudella ratsastamisena mutta sehän on ihan validi tulkinta, varsinkin lääkäriltä. Lääkärit ovat muutenkin outoja.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #23

Tuskimpa transsukupuoliset innostuisivat heidän leimaamisesta sairaiksi.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #31

Asko-Seljavaaran huoli oli, että parrakas nainen on sairas, koska hänellä täytyy olla vakava hormonihäiriö. Hän uppoutui esitykseen aivan eri tavalla kuin muut. Itse en olisi pystynyt edes kuvittelemaan tuollaista tulkintaa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #34

Mutta kyseessä ei ollut kuitenkaan nainen. En tiedä oliko tämä Asko-Seljanvaaralle epäselvää vai yrittikö hän heittää vitsiä. Joka tapauksessa omituinen lausunto ja ihmetyttää miksi mediaa edes kiinnostaa exkansanedustajan mielipiteet.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #35

Niin, tämä aihe tuntuu olevan käsitteellisesti erittäin haastava. Tulkintani mukaan Asko-Seljavaara ei paheksinut sitä, että hormonihäiriöstä kärsivä nainen esiintyy vaan sitä, että mies esiintyy hormonihäiriöisenä, vakavasti sairaana naisena. Hänelle parta oli liikaa.

Dragiin kuuluu aika paljon suvaitsemattomuutta muutenkin. Monille parransängen pilkottaminen on jo epäonnistuminen. Dragtaiteilijat pilkkaavat usein toisiaan tästä ongelmasta. Miehen ja naisen sukupuoliroolien sekoittaminen aiheuttaa hämmennystä ja pahennusta sellaisissakin, jotka kestävät sen, että mies pukeutuu naiseksi. Erilaisten alakulttuurien sisäinen normatiivisuus voi synnyttää suurempaa suvaitsemattomuutta kuin ulkopuolelta tuleva viha.

Käyttäjän JyriIlmariHasa kuva
Jyri Hasa Vastaus kommenttiin #31

Varmaan transsukupuoliset ovat otettuja tällaisesta huomiohuorauksesta...

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #21

Itse asiassa meillä Suomessa onkin kehitysvammaisia esiintynyt ihan TV-sarjassa Toisenlaiset frendit ja punk-yhtye Pertti Kurikan Nimipäivistä tehtiin elokuva Kovasikajuttu. Onko muka paheksuttavaa tai vastenmielistä?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #25

Tässähän paheksuttiin kehitysvammaisena esiintymistä, ei kehitysvammaisen esiintymistä. Tuskin Asko-Seljavaara paheksuu kehitysvammaisten esiintymistä televisiossa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #28

En mä tota ainakaan niin ymmärtänyt.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #21

Mutta sille sairaalle voi olla tärkeää esiintyä juuri niin että oma sairaus näkyy tai kuuluu. Se mitä hyväksikäytöksi epäilet voi olla molemminpuolinen hyöty. Yleisö saa uuden kokemuksen ja sairas saa osallisuuden tunteen ja onnistumisen tunteen.
Monella artistilla on joku puoli jonke he eivät ole antaneet estää uraansa. Monet myös halauavat että heidät nähdään muuna kuin vain sen poikkeavan ominaisuuden kantajana eivätkä halua olla lopun ikäänsä "se yksikätinen artistit" tms.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Dragartistina esiintymisellä ei sinällään ole mitään tekemistä sen kanssa, että haluaisi muuttaa biologista sukupuoltaan.
Asko-Seljavaaralta kyllä mautonta samaan syssyyn loukata sairaitakin. Vaikka itse työskentelee terveydenhoitoalalla.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Suomalaisen komedian eräs huipentuma on edelleenkin kun mies pukeutuu naiseksi, asetelman päinvastaiseksi käänsi ainakin Mika Waltari näytelmässään Rakas lurjus.

Sikäli drag-touhuissa ei ole suomalaisille mitään järin uutta. Pekasta ja pätkästä lähtien aina Piukat paikat -elokuvan kautta Miss Doubtfireen ja Big Momma -leffoihin on tämä teema ollut läsnä.

Musiikissakin on huomattavasti tunnetumpana tähtenä hillunut mm. David Bowie joka liukui tuotantonsa tasolla monilla rajapinnoilla, vaikka oli kuuluisa, mutta ei tullut kuuluisaksi pelkästään eksentrisestä maailmankatsomuksesta tuotantonsa taustalla.

Nykyään touhu on saavuttanut sen latteuden ja merkityksettömyyden tason ettei edes lähihistoriaa muisteta ja sitten on suuri ansio jossain vähemmistöläisyydessä sinänsä, kunhan sen varaan ripustaa tuotantonsa ja muistaa muuttaa kaikki kilpailut ja tarvittaessa vaikka vaalitkin suvaitsevaisuuskilpailuiksi. Suuri osa ihmisistä ei koe olevansa oikein mitään, niin tällainen antaa heille mahdollisuuden kokea edes olevansa hyviä ihmisiä ja onhan se jotain sekin. Ikävä vain että sekin on historiattomuuden ja umpioitumisen luoma harha.

Jotu Karjalainen

Saara kiteytti mielestäni asian aika hyvin.

T Piepponen

Euroviisut: homeista mämmiä koko ropeen edestä. "Musiikkia" jota ei ilman uhkaa kuuntele elävä Erkkikään.

Onneksi en seurannut.

Tätä jälkihehkua on silti jännä seurata, koska porukka on ihan pähkinöinä, eto hommasta. "Suurmiehet" ajavat partaansa jne.

Mikä on seuraava sumuverho ja mitä sillä peitetään?

Edit:

Mites ihan kunnon friikkisirkus? Alkaako ulina jos sellaista halutaan nähdä?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Euroviisuissa esitetyn musiikin taso on sitten taas jokaisen makuasia. Mutta lähtökohtaisesti on aika outoa lytätä koko kisa kun siellä tänäkinvuonna nähtiin ja kuultiin useampaa genreä. Ainakin balladeja, poppia, rokkia, räppiä, teknoa ja kantria.

Plus miksi arvostelet ohjelman sisältöä jos et edes sitä katsonut?

T Piepponen

Siksi, että se ei ole muuttunut yhtään mihinkään siitä pskasta, kun viimeeksi katsoin joskus aikaa sitten. Ja onhan tässä tämä netti josta asia ikäänkuin todistuu pikakelauksella - eli yhtään jatkossa kuunneltavaa biisiä sieltä ei ole vieläkään löytynyt.
Feeniksin nousut ovat jossain ihan muualla kuin euroviisuissa.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #39

Etpä voi tietää onko muuttunut vai ei kun et ole katsonut. Mielestäni tänä vuonna oli ihan hyvä taso biiseissä, jatkoon pääsi vaan muutama mielestäni rehellisesti huono. Mutta tässä keskustelussa kyllä aiheena ei ole euroviisubiisien huonous.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Ovatko transfobia ja homofobia eri fobioita vai onko kyseessä pohjimmiltaan sama fobia? Kumpikin käsitehän on sosiaalinen konstruktio, joten niiden samuus riippuu määrittelijöistä.

Transfobiahan määritellään: emotionaalisen inhon​​, pelkon, vihan tai epämukavuuden tunteiden tuntemista tai tunteiden ilmaisua ihmisiä kohtaan, jotka eivät vastaa yhteiskunnan sukupuoliodotuksia.

Transfobian voisi erotella selkeästikin homofobiasta, vaikka suurpiirtesesti ajateltuna kyse tuntuu olevan samasta ilmiöstä.

Eroa näiden fobioiden kohdalla puoltaa mm. se, että monet homoseksuaalit, etenkin lesbot, ilmaisevat avoimesti transfobiaa. Näin esimerkiksi monien suomalaistenkin lesboaktivistien esikuva Sheila Jeffreys joka julistaa transsukupuolisuuden, etenkin kirurgiaa käyttävän transsukupuolisuuden "pornoteolleisuuden tuotteeksi ja välillisesti väkivallaksi naisia kohtaan". Koska monet suomalaiset feministit kannattavat Jeffreystä, niin Naisasialiitto Unionissakin oli kova vastustus sille, että miehiä voitaisiin ottaa jäseneksi järjestöön.

Iranissa taas homofobian ja transsukupuolisuuden suhde on omalaatuinen. Homoseksuaalisuus on jyrkästi kielletty, mutta imaamien hallinnon mukaan tätä kieltoa voidaan täysin hyväksyttävästi kiertää siten, että mies leikkauttaa itsensä naiseksi, jolloin hän on nainen ja hän voi vapaasti olla seksisuhteessa miehen kanssa.

Nämä fobiat ovat sosiaalisia konstruktioita, joten voitaisiin myös kysyä onko homofobia ja lesbofobia eri asioita. Yleensä miesten homofobian katsotaan kohdistuvan vain miesten homoseksuaalisuuteen, kun samalla homofobiset miehet suhtautuvat tyäsin hyväksyvästi lesboihin.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Veikkaisin, että molemmat "fobiat" kulkevat monesti samoissa ihmisissä. Pohjalla on yksinkertaisesti kaiken poikkeavan pelkääminen, ja siihen liittyy monet muutkin ilmiöt.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

En ota kantaa sen kummemmin musiikkiin, kuin että kun "kummalliset" esiintyjät esittävät vähintäänkin ei-huonoa musiikkia, he menestyvät Euroviisuissa. Mieleeni tulevat esimerkiksi "bilehile"-Abba, Dana International, Lordi ja nyt parrakas mies-nainen-kolmas-sukupuoli(?).

Viihteessä kaikki kikat menestymisen hyväksi ovat sallittuja ja siksi analyysit esittäjien kuvitellusta tai todellisesta sukupuolisuudesta pitäisi unohtaa. Erilaisuus jyrää, jos musiikki ei ole ihan kehnoa. Ei kannata pyrkiä tasapaksuun esitykseen, sillä voi päästä loppukilpailuun, mutta ei voittoon.

Nyt kaikki aivonystyröitä hieromaan, jotta voisimme uusia Lordin voiton. Sen täytyy ylittää Lordin kummallisuus monin verroin. Lumimies (eikun lumihenkilö), laulava jääkarhu, viikatemies (eikun viikatehenkilö), en jaksa enempää pohtia. Keksikää te!

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Kaikki kummallinen ei tosiaan ole hyvää kummallista, ikinä ei tiedä mikä pääsee finaaliin ja mikä ei. Monet musiikillisesti about Lordin tasoiset erikoisuudet jäävät joka vuosi pääsemättä finaaliin.

Mielestäni kannattaa ennemmin yrittää pyrkiä esittämään euroviisuissa hyvä kappale kuin että pyrkisi euroviisuihin.
Lordin voiton jälkeen Suomi yritti päästä erikoisuudella voittoon uudelleen äänestämällä Teräsbetonin Suomen edustajaksi. Ja siinä kävi vaan nolosti.

T Piepponen

"Mielestäni kannattaa ennemmin yrittää pyrkiä esittämään euroviisuissa hyvä kappale kuin että pyrkisi euroviisuihin."

Äskenhän sinä mainitsit, että kyse ei ole euroviisujen biisien hyvyydestä? Ja kyllä. Ne ovat kaikki edelleenkin sen tasoista pskaa mitä sinäkään et tule ensi syksynä kuuntelemaan.

Viihteelläkö luulet tämän maailman jotenkin muuttuvan todellisesti?Sirkuksella?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #45

_tässä kirjoituksessa_ ei ole aiheena euroviisubiisien hyvyys tai huonous.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Nykyisihän sinfoniaorkesterit valitsevat soittajansa koesoitoilla, joissa soittaja on verhon takana, eivätkä valitsijat tiedä, onko soittaja mies vai nainen, tai mitä kansallisuutta hän edustaa. Vain soitto ratkaisee. Tästä on hyviä kokemuksia.

T Piepponen

Olenko minä tyhmä, tai jotain, kun väitän, että ainoastaan soiton pitääkin ratkaista sinfoniaorkestereissa?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Euroviisuja en ole vuosiin enää viitsinyt katsoa muuten kuin jonkun etukäteen hehkutetun kappaleen verran.. Ja minun mielestäni tämä komeasti laulanut parrakas nainen oli upeaa katsottavaa, se oli puhdasta musiikkiteatteria, jota olisi kuunnellut ja katsonut kauemminkin. Seksuaalisuuden kannalta en sitä edes arvioinut, se oli täysin sivuseikka.
Esityksen musiikki ja visuaalinen puoli ansaitsivat täydet pisteet.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Euroviisut ovat muuttuneet läpeensä englanninkielisiksi. Finaalin 26 kappaleesta 23 laulettiin englanniksi. Poikkeuksia olivat vain Italia, Ranska ja Montenegro.

Mutta eräänlainen muisto Euroviisujen perinteisestä monikielisyydestä oli Itävallan voitokkaan partaniekan taiteilijanimi Conchita Wurst. Nimen hätkähdyttävyys jäi huomiotta, sillä se vaatii kahden muun eurooppalaisen kielen osaamista.

La concha on varsinkin latinalaisen Amerikan espanjassa käytetty sana, joka tarkoittaa ”pimppiä” tai ”tussua”. Conchita on sen diminutiivimuoto. Wurst taas on tietenkin saksaa ja tarkoittaa makkaraa.

http://nyt.fi/a1305823456284

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Mitähän tällä taiteilijanimellä halutaan ilmaista?

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Eräästä fbyhteisöstä:

""la concha" merkitsee alun perin simpukankuorta, ja Conchita on ihan validi (joskin ilmaisesti vanhahtava) naisennimi espanjaksi."
"Wurst-nimen alkuperä ei tosin ole makkarassa, vaikka sitäkin tarkoittaa, vaan saksankielisessä fraasissa "es ist Wurst", joka tarkoittaa suurinpiirtein "samantekevää"."

Käyttäjän JyriIlmariHasa kuva
Jyri Hasa

Loistava esikuva lapsille tämä Pillu Makkara;)

T Piepponen

Eli siis viisuvoittajan nimi tarkoittaa suomeksi sananmuunnoksena sanottuna "pilkku mullua"?

Näinollen voidaan todeta, että havaitut reaktiot tulevat eläimellisestä selkärangasta.Oveluutta ei manipulaatiosta puutu.Kumotkaapa väite.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Sananmuunnokset ovat hauskoja, osa reaktioista tulee vasta kun tilanne on ohi. Kerrottin joskus huhuna että Tuononen olisi Vienosen tuttu, joka vilkutteli murheellisesti kun piha oli liukas.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Conchitan hahmo oli hauska ja biisi hyvä. Te puhkianalysoijat ja -politisoijat olette puolestanne ihan hassuja.

T Piepponen

Ilman minkäänlaista politisointia, mutta vähän hassusti:

Conchitan hahmo ei ole mitenkään erityisen hauska ja biisikin täysin paska.Paskimpia biisejä mitä netin kautta olen mennyt koskaan kuuntelemaan - täysin mitäänsanomaton molina. Suomessa on onneksi mielipiteen vapaus. Makuasioista voi kiistellä.

Jos kuuntelet ko. biisiä ensi syksynä tallenteelta olet kuutio.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Piepponen, eiköhän kaikille ole käynyt jo selväksi sinun käsityksesi euroviisuissa esitetystä musiikista.

Jukka Mäkinen

Naamakuvassa tuo näyttää vähän John Lennonilta "give peace a change" bed-in'in aikana.

Vai oliks se Yoko mil oli parta?

Timo Härtsi

Lennoni teki kuitenkin hyvää musaa toisin kun tämä partajodlaaja. Huh huh mitä paskaa.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Saara Huttunen kirjoitti:
"Maailma on muutoksessa. Transsukupuolisetkaan eivät koe enää välttämättömäksi edustaa selkeästi jompaa kumpaa sukupuolta. Sukupuolista saa tulevaisuudessa valita parhaat palat ja elää omannäköistä elämää.
Vaikka Conchita Wurst on dragartisti, eikä transsukupuolinen, tuo hänen euroviisuvoitto(biisi) rohkaisua myös kaikille euroopan sukupuolivähemmistöille. Rise like a Phoenix!"

Voin yhtyä blogistin kantaan, jonka mukaan tämä viisuvoitto edisti kansainvälisesti sukupuolivähemmistöjen asiaa.

Vastikään on julkistettu Euroopan maiden vertailu sukupuolisesta suvaitsevaisuudesta. Suvaitsevaisimmat maat ovat Englanti, Belgia ja Espanja.
http://www.ilga-europe.org/home/publications/rainb...
Itävalta on sijalla 15 ja Suomi sijalla 17. Suomi on Pohjoismaista heikoin. Norja on sijalla 5, Ruotsi 7. ja Tanska 10.

Suomen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on heikentynyt, sanoo tasa-arvoa ajava ILGA-Eurooppa-järjestö. Sen raportin mukaan homojen, lesbojen, biseksuaalien sekä trans- ja intersukupuolisten oikeuksissa ei ole Suomessa tapahtunut lainkaan parannusta viime vuoden aikana. Oikeuksien toteutumista mittaava prosenttiluku on päinvastoin pienentynyt kaksi prosenttiyksikköä.

Listan pahnanpohjimmaisena on Venäjä. Tämä euroviisuvoitto onkin terveellinen märkä rätti päin Putinin naamaa. Conchita Wurst sai toki ääniä myös jopa Venäjältä. Eurovisioäänestys taitaakin olla ainoa vaali, joissa Itä-Euroopan ”suvereenien demokratioiden” kansalaiset voivat äänestää ilman putinilaista ohjausta. Niinpä jopa Ukraina ja Venäjä antoivat pisteitä toistensa viisuille.

http://timouotila.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/1...

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Toivottavasti tuo sijoituksen putoaminen johtui suvantovaiheesta. Tämän vuoden aikana sijoituksen pitäisi parantua, kun tasa-arvolain uudistus tulee turvaamaan oikeuden sukupuolen vapaaseen ilmaisuun myös työelämässä ja kun tasa-arvoinen avioliittolaki tulee vihdoin voimaan.

Translain uudistus ei ehdi kuluvalle vuodelle, mutta siinäkin tavoitteet ovat oikeansuuntaiset, vaikkakin täysin riittämättömät. Jos mies kokee itsensä naiseksi tai päinvastoin, miksi tarvitaan tolkuttoman monimutkaiset systeemit todistamaan se.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

VarsikinV Venäjältä. Pelkillä puhelinäänillä olisi tullut täydet pisteet. Pitää muistaa, että Venäjälläkin on io joukko ihmisiä, jota ovat ihan eri mieltä Putinin harrastmasta politiikasta.

Markku Ollikainen

Suomi on siis ollut pohjoismaista vahvin vastustamaan kansainvälistä, marxilaistaustaista seksuaalivallankumousta. Hyvä Suomi!

Komealta kuulostava käärepaperi, androgyyninen -sana ei auta peittämään seksuaalisten viritysten erikoisuuksia. Lisääpähän vain kyynistä suhtautumista androon...

Seksuaalisten viritysten edistäminen, normalisointiyritykset yhteiskunnassa eivät ole tasa-arvon edistämistä, vaan vain sinänsä eriarvoisten asioiden arvojen tasaamis-yrityksiä, olemukseltaan erilaisten asioiden samanarvoistamisyrityksiä. - Vain siksi, että toteuttajana on ihminen, jotka taas ovat tasa-arvoisia.

Asioiden samanarvoisuus ja ihmisten tasa-arvoisuus ovat kaksi täysin eri asiaa.

Em. seksuaalisten viritysten tiellä elämästä tulee kaikki on mahdollista -mössöä, jota tuhoaa yhteiskunnan kestävää kehitystä tukeneet peruslinjaukset. Tällä tiellä menneisyyden kulttuurit ovat tuhonneet itsensä sisäiseen, aina vain suurempaa itsetoteutusta ja mielihyvää tavoitelleiden rappioon.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen

Ehkä sun vaan pitää alkaa hyväksymään myös ne "erikoisuudet".

Mun mielestä yhteiskunnan kestävä kehitys tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mitä persut on linjanneet.

Markku Ollikainen

Onneksi ei tarvitse hyväksyä huonoja tuloksia aiheuttavia erikoisuuksia.

Eikä varsinkaan "pidä", koska tuo termi haisee hyvin suvaitsemattomalta pakottamiselta. Tämä pakottaminen tietysti sopii marxilaistaustaisen seksuaalivallankumouksen ajajille.

Kun länsimaissa marxilainen vallankumous ei ottanut aikanaan tuulta purjeisiinsa, alettiiin etsiä syytä suuren unelman romahtamiseen. Tästä löytyy materiaalia, kun klikkailee etsinnän käyntiin nimillä Karl Marx, Georg Lukacs, Antonio Gramsci, Ernst Bloch, Goerge Sorel, Felix Weil, Friedrich Nietzche, Sigmund Freund, Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, Wilhelm Reich.

Syy löytyi olemassa olevasta kulttuurista, kirkosta, koulusta, ja perheestä. Niinpä tuli saada näitä yhteiskunnallista "edistystä", utopian rakennusta estävät rakenteet hajalle. Alkoi ideologisen anarkismin aika.
Tuli saavuttaa uusi kulttuurihegemonia.

Erikoisesti perhe, yhteiskunnan perusyksikkö joutui hyökkäyksen kohteeksi.
Mm. Theodor Adorno väitti kirjassaan The Authoritarian Personality, että keskiluokkaiset perhearvot ja patriarkaalinen(Raamattuun perustuva) länsimainen perhekäsitys synnyttävät mielen sairautta ja fasismiin johtavaa autoritaaristä mielenlaatua.

Jotta länsimainen yhteiskunta voisi "tervehtyä" ja vapautua marxilaissosialistiseen utopiatulevaisuuteen, on lopetettava perinteisen moraalin valta-asema, hylättävä perinteiset perhearvot ja marginalisoitava konservatiivisen kristinuskon vaikutus yhteiskunnassa. On luotava kokonaan uusi ihminen ja moraali.

Wilhelm Reich esitti kirjassaan The Sexual Revolution, jonka alaotsikko kuvaa asetelmaa hyvin: Seksuaalisuus kulttuuritaistelussa:ihmisen sosialistinen uudelleenrakentaminen, että perinteisen autoritaarisen perhekäsityksen synnyttämä seksuaalisuuden tukahduttaminen oli syynä moniin psykologisiin ja yhteiskunnallisiin ongelmiin.
Yhteiskunnan "tervehtymisen" takia kulttuurimarxistit halusivat vapauttaa abortin ja homoseksuaalisuuden.

Niinpä yhteiskunnallinen vapautuminen imperialistisesta kapitalismista edellytti vapautumista perhearvojen luomasta "perheimperialismista". Tätä ajattelua ovat jatkaneet mm. seksitieteilijä Alfred Kinsey ja Playboy pornobisnesmies Hugh Hefner.

Seksuaalivallankumouksen profeettana voi pitää Amerikassa toiminutta Herbert Marcusea. Hän yhtyi Freudin väittämään, että sivilisaatio perustuu ihmisen vaistojen tukahduttamiseen. Niinpä ne piti "vapauttaa".

Saara Huttunen, sinä kannatat ja ajat tällaisilta juurilta nousevaa "pitää hyväksyä" utopian rakennusta.
Neuvostoliitto jo teki tämän kaiken tunnetuin konkurssi-seurauksin. Sen takia Putin ei ole innostunut menneisyyden toistamisesta.

Kysyn vaan: Miksi haluat olla tuhoamassa Suomea tämän toimimattomaksi havaitun utopian tavoittelun takia? Hyväuskoisuus ei ole hyve.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #78

Ollikainen kirjoitti: "Onneksi ei tarvitse hyväksyä huonoja tuloksia aiheuttavia erikoisuuksia.
Eikä varsinkaan "pidä", koska tuo termi haisee hyvin suvaitsemattomalta pakottamiselta. Tämä pakottaminen tietysti sopii marxilaistaustaisen seksuaalivallankumouksen ajajille."

Mihin erikoisuuksiin Ollikainen on pakotettu? Käsittääkseni Ollikaiselta odotetaan vain, että antaa muiden elää tavallaan. Itse hän saa olla myös ihan rauhassa omine erikoisuuksineen jos ei niillä vahingoita niillä ketään.

Ollikainen kirjoitti: "Neuvostoliitto jo teki tämän kaiken tunnetuin konkurssi-seurauksin. Sen takia Putin ei ole innostunut menneisyyden toistamisesta."

Itse asiassa NL oli seksuaaliasioissa hyvin konservatiivinen ja patriarkaalinen ihan alun pitkälti teoreettisia pohdiskeluja lukuunottamatta. Putin tuntuu jatkavan samalla linjalla.

NL:n romahduskin johtui muusta kuin seksuaalisesta vapautumisesta. Itse asiassa arvokonservatiivisella on saattanut olla jopa romahdusta kiihdyttävä vaikutus.

Käyttäjän SaaraHuttunen kuva
Saara Huttunen Vastaus kommenttiin #78

Emmä mitään marxilaista seksuaalivallankumousta aja, tai sellaisesta ole kuullutkaan. Uusmarxilaisesta feminismistä toki, mutta eikai siihen mitään sen kummempaa seksuaalivallankumousta liity.

Frankfurtin koulukunnasta olen useammankin luentosarjan kuunnellut. Suosittelen Olli-Pekka Moision materiaaliin tutustumista jos oikeasti kiinnostaa saada kunnollista tietoa aiheesta.

Mä en vaan tajua tätä Frankfurtin kohuttavaa elementtiä. Ja hyvin laihasti miten se liitty bloggaukseni aiheeseen...

Ja se mitä tapahtui Neuvostoliitossa on aika kaukana siitä mitä uusmarxilaiset Frankfurttilaiset kirjoittivat.

Toimituksen poiminnat